ساز و کار سیستم های باربر سازه ای
نوشته شده توسط : hi

سیستم های سازه ای از دو قسمت تشکیل شده است: سیستم باربر اعضای قائم و سیستم باربر اعضای جانبی. در ابتدای کار بدون بررسی هیچ گونه جنبه علمی می توان گفت که هر سیستم باربر سازه ای از هردو قسمت تشکیل شده است اما گاهی با ترکیب چند سیستم مثل سیستم قاب خمشی با سیستم مهاربندی می توانیم نتایج بهتری بگیریم.

سامانه های باربر قائم در سیستم باربر سازه ای

درهر سیستم باربر سازه ای اعضای باربرقائم از طریق 4 عملیات یک بار ثقلی را دفع می کنند.

1-در مرحله اول بارهای قائم به سقف ها وارد می شود.

2-در مرحله دوم بارهای وارده ازطریق سقف ها به شاهتیرها منتقل می شود.

3-درمرحله سوم که شاهتیرها بارهای ثقلی را از سقف گرفته به دو سرتکیه گاه خود یعنی محل حضور ستونها منتقل

می کنند.

4-در مرحله چهارم ستون ها بارها را از محل اتصال تکیه گاه های شاهتیرها می گیرند و در نهایت به شالوده ها منتقل

می کنند.

سامانه های باربر جانبی درسیستم باربرسازه ای

سامانه باربر جانبی قسمتی از کل سازه است که برای تحمل بارهای جانبی ناشی از باد و زلزله به کارگرفته می شود. در ساختمان های بلند اسکلت فلزی مرکب ازتیر و ستون، استحکام و مقاومت آنها درمفابل نیروهای جانبی (باد و یا زلزله) بستگی به درجه گیرداری اتصالات تیر و ستونشان دارد.

اگر اتصالات بین تیر و ستون طوری مستحکم باشند که زاویه میان آنها تغییر نکند، ساختمان می تواند نیرو های جانبی را تحمل کند و از حالت شاقولی خارج نشود. اگر گیرداری بین تیر و ستون موجود نباشد و یا مثل اتصالات نزدیک به مفصلی باشد با وارد شدن نیروهای جانبی، زاویه بین تیر و ستون ها تغییر خواهد کرد و ساختمان به یک طرف متمایل می شود. واضح است که در این وضع، حالت تعادل پایدار نیست و سرانجام به خرابی ساختمان منجرخواهد شد.

قاب خمشی چیست؟

قاب خمشی به سیستمی می گویند که از تیر و ستون و اتصالات تشکیل شده است. هنگامی که از قاب های خمشی صحبت می کنیم باید به این نکته دقت کنیم که اتصالات صلب می باشد و همچنین تکیه گاه ها گیردار می باشند.


معایب و مزایای سیستم باربر قاب خمشی

به طور کلی میتوانیم بگوییم که این سیستم منحصر به فرد دارای معایب و حسن های متفاوتی می باشد که به ترتیب شامل موارد زیراست:

1-آزادی عمل بالا در معماری

2-انعطاف پذیری مناسب

3-مناسب تا 25 طبقه

4-اتصالات سنگین و پیچیده

5-بالا رفتن وزن سازه

6-هزینه بالا

7- تغییرمکان های جانبی زیاد (دریفت)


انواع سیستم های قاب خمشی

قاب های خمشی در طیف گستره باعت استهلاک انرژی جریان می شوند اما مسئله مهم، رفتار این قاب های خمشی با توجه به میزان استهلاک انرژی جریان است. به طور کلی می توان گفت که این سیستم قاب گونه به سه دسته معمولی، متوسط و ویژه تقسیم می شود که در زیر به توضیحی ازهرکدام می پردازیم:

سیستم قاب خمشی معمولی

قاب خمشی معمولی به قابی اطلاق می شود که اجزای تشکیل دهنده آن دارای آن چنان جزئیاتی است که تغییرشکل های فراارتجاعی اندکی را در برابر زلزله طرح از خود نشان بدهد.

سیستم قاب خمشی متوسط

قاب خمشی متوسط به قابی اطلاق می شود که در برابر نیروهای جانبی زلزله بتواند، تغییر شکل های فرا ارتجاعی محدودی را تحمل کند. در طراحی این قاب ها سعی بر آن است که در یک یا دو انتهای تیر، در خارج از محدوده اتصال تیر به ستون، مفصل های پلاستیک تشکیل شوند. مفاصل پلاستیک دارای ظرفیت دورانی به حدی باشند که دوران نظیر تغییرمکان جانبی نسبی طبقه حداقل به 2/0 رادیان باشد که حدود 1/0 رادیان آن در ناحیه فرا ارتجاعی برسد.

سیستم قاب خمشی ویژه

قاب خمشی متوسط به قابی اطلاق می شود که در برابر نیروهای جانبی زلزله بتواند، تغییر شکل های فرا ارتجاعی قابل توجهی را تحمل کند. در طراحی این قاب ها سعی بر آن است که در یک یا دو انتهای تیر، در خارج از محدوده اتصال تیر به ستون، مفصل های پلاستیک تشکیل شوند و مفاصل پلاستیک دارای ظرفیت متناظرتغییر مکان جانبی نسبی طبقه حداقل به 4/0 رادیان باشد که حدود 3/0 رادیان آن در ناحیه فرا ارتجاعی برسد.





:: برچسب‌ها: تپکو , اسکلت , فلزی , ساخت ,
:: بازدید از این مطلب : 297
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: