چرا پایبندی به اصول طراحی سوله اهمیت دارد؟
نوشته شده توسط : hi

شاید در نگاه اول این طور به ذهن برسد که چه نیازی به اصول طراحی سوله وجود دارد؟ یک مثل قدیمی است که می گوید، «قانون بد بهتر از بی قانونی است». این مثل را می توان به تمام حوزه ها تسری داد و حوزه ساخت و ساز نیز از آن مستثنی نمی شود. حتی تصور اینکه هیچ قاعده و قانون خاصی در حوزه ساخت و ساز وجود نداشته باشد و سوله سازان به صورت سلیقه ای اقدام به ساخت سوله کنند، غیر قابل تحمل است.

لذا به این جمع بندی می توان رسید که وجود یک وحدت رویه در حوزه طراحی سوله که از سوی تمام سازندگان سازه های فولادی رعایت می گردد، علاوه بر تضمین سلامت فنی خروجی ها، یکپارچگی ساختاری و هارمونی ظاهری را نیز حفظ خواهد نمود؛ چیزی که از آن تحت عنوان اصول طراحی سوله یاد می شود.

حرفه ای ها اصول طراحی سوله را تدوین می کنند!

درست است که آیین نامه ها از سوی مراجع نظارتی ذیربط صادر شده و همگان ملزم به رعایت آن هستند، اما این موضوع هیچ منافاتی با طراحی حرفه ای، اعمال نظر و سلیقه طراح ندارد. در واقع اصول طراحی سوله را می بایست منطبق بر دستورالعمل های تجویز شده از سوی نهادهای ناظر بر ساخت سوله تدوین نمود و در این بین، جا برای بروز خلاقیت و اعمال سلیقه بسیار است. بدین ترتیب ضمن پایبندی حداکثری به قوانین حاکم بر حوزه ساخت و ساز نیز می توان اثربخشی و عملکرد درخشانی در طراحی سوله داشت.

اساسی ترین اصول طراحی سوله

سوله یک سازه صنعتی محسوب می شود و بر همین اساس، روح یک بنای مرتبط با صنعت را باید در طراحی آن حفظ نمود. اصول طراحی سوله را به دو دسته اصول مبتنی بر معماری و اصول مبتنی بر عمران می توان تقسیم نمود. دسته اول به مواردی اشاره دارند که جلوه و وجهه سازه و صلابت بنا را مد نظر دارند و در این بین، از یک نگاه هنری و زیبایی شناختی نیز تبعیت می کنند. مضاف بر این، یک ارزیابی فضا و توجه به تطابق محیطی نیز بر اصول معماری سوله همواره حاکم می باشد که به نوعی، پیش فرض کار طراحی سوله به شمار می آید.

در سوی مقابل و در کفه دیگر اصول طراحی سوله، اصول عمرانی قرار می گیرند که صرفاً بر بایدها و نبایدهای حوزه ساخت سازه های بزرگ متمرکز هستند و در کنار آن، نگاه ویژه ای به بهینه سازی اقلام مصرفی و کاهش ضایعات نیز دارند. بر هم کنش این دو نگاه متمایز اما مکمل است که منجر به تولید خروجی دقیق و بی نقصی تحت عنوان سوله استاندارد خواهد شد.

نقش نرم افزارهای کامپیوتری در طراحی سوله

از انقلاب صنعتی به این طرف، توسعه خاصی در حوزه های طراحی و ساخت در تمامی عرصه ها اتفاق افتاد؛ از این تحول با لفظ CAD/CAM یاد می شود و به معنای آن است که هم طراحی قطعات و هم ساخت آنها با کمک کامپیوتر می بایست به انجام برسد تا روح مدیریت کیفیت فراگیر در تمام فضای تولید جریان یابد. بدین ترتیب اصول طراحی سوله نیز همانند ساختمان، مبتنی بر رایانه شد تا علاوه بر طراحی نقشه قطعات در کامپیوتر، کلیه عملیات تولید نظیر برش کاری، خم کاری، جوشکاری و … نیز تماماً کامپیوتری شده و با دستگاه های CNC به انجام برسند.





:: برچسب‌ها: تپکو ، ساخت اسکلت فلزی ,
:: بازدید از این مطلب : 206
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: