معرفی انواع اسکلت فلزی ساختمان
نوشته شده توسط : hi

انواع اسکلت فلزی معمولاً شامل ستون‌ های عمودی و تیرهای افقی هستند که به‌ وسیله میخ یا پیچ و مهره و یا جوش بهم متصل می‌ شوند. تیرهای فولادی افقی و ستون‌ های عمودی در  واقع اسکلت و ساختار اصلی ساختمان را شکل داده و قدرت آن را بالا می‌ برند. انواع اسکلت فلزی شامل اسکلت فلزی پیچ و مهره‌ ای، اسکلت فلزی جوشی و اسکلت فلزی میخی است که در این مقاله قصد داریم دو نوع اسکلت فلزی پیچ و مهره‌ ای و اسکلت فلزی جوشی را معرفی و بررسی کنیم. هرکدام از این اسکلت‌ ها کاربردهای خاص، مزایا و معایبی دارند که قرار است در این مقاله به این موارد هم پرداخته شود.

ساختمان اسکلت فلزی چیست؟

ساختمان اسکلت فلزی نوعی سازه است که برای ساخت انواع ساختمان‌ های ساده و بزرگ مثل گاراژ، ساختمان‌ های کشاورزی، سوله و انبار و ساختمان‌ های بلند چندین طبقه‌ ای مورد استفاده قرار می‌ گرفت. ولی اکنون استفاده از این سازه فلزی گسترده‌ تر شده و برای ساخت ادارات، کارخانجات، مدارس، ساختمان‌ های عمومی و منازل مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

انواع اسکلت فلزی دارای ویژگی‌ هایی از قبیل پایداری، مقرون‌ به‌ صرفگی، و مقاومت بالا هستند و به همین جهت گزینه خوبی برای بسیاری از پروژه‌ های مختلف عمرانی به شمار می‌ روند. انواع اسکلت فلزی مانند اسکلت فلزی پیچ و مهره‌ ای و اسکلت فلزی جوشی در ادامه توضیح داده‌ شده‌ اند.

اسکلت فلزی پیچ و مهره‌ ای

در این نوع اسکلت فلزی تمام ستون‌ ها و تیرهای فولادی از قبل در کارخانه و یا کارگاه تولید شده و بعد توسط کامیون و یا تریلی به محل ساخت‌ و ساز فرستاده می‌ شوند. در آنجا ستون‌ ها و تیرهای فولادی به‌ وسیله پیچ و مهره بهم متصل می‌ شوند و در نهایت اسکلت فلزی اولیه ساختمان را شکل می‌ دهند. اسکلت فلزی پیچ و مهره‌ ای بهترین اسکلت فلزی در بین بقیه اسکلت‌ ها است. اندازه و سایز ساختارهای فولادی به‌ اندازه کامیون و یا تریلی بستگی دارند. طول یک کامیون معمولاً ۶ متر و طول یک تریلی بلند هم ۱۲ متر است.

سرعت ساختمان‌ سازی با اسکلت فلزی پیچ و مهره‌ ای به‌ مراتب بیشتر از بقیه انواع اسکلت فلزی است. زیرا تنها کاری که نیاز است در محل ساخت‌ و ساز انجام شود آوردن تیر و ستون‌ های فولادی و پیچ و مهره کردن آن‌ هاست و تمام!

اسکلت فلزی پیچ و مهره‌ ای نسبت به بقیه انواع اسکلت فلزی مورد قبول‌ تر است زیرا تمام ساختار‌های مورد نیاز ساختمان‌ سازی در کارخانه توسط ابزار صحیح و تحت شرایط کاری مناسب ساخته می‌ شوند.

کاربردهای اسکلت فلزی پیچ و مهره‌ ای

اسکلت فلزی پیچ و مهره‌ ای کاربردهای زیادی دارد. این سازه فلزی از پیش‌ ساخته، برای ساختمان‌ های بزرگ مثل آسمان‌ خراش که متراژ بالایی دارند مورد استفاده قرار می‌ گیرد. برای انجام پروژه‌ های بزرگ این‌ چنینی نیاز به‌ سرعت عمل بالا و دقت زیاد است و اسکلت فلزی پیچ و مهره‌ ای این نیاز‌ها را برآورده می‌ کند. همچنین ساختمان‌ های بزرگ مثل همین آسمان‌ خراشی که مثال زدیم، اسکلت فلزی باید توان تحمل بار سنگین را داشته و به‌ اندازه کافی مستحکم باشد تا بتواند ساختمان را در شرایط مختلف سالم نگه دارد.

اگر کوچک‌ ترین خللی در ساخت اسکلت فلزی به وجود آید و یا به‌ اندازه کافی محکم نباشد و یا حتی در محل اتصال تیر و ستون‌ ها دقت کافی به عمل نیامده باشد، احتمال ریزش ساختمان در هر شرایطی وجود دارد که این امر یک فاجعه است. به این دلایل استفاده از اسکلت پیچ و مهره‌ ای قابل‌ قبول‌ تر از نوع جوشی است زیرا ایمنی کار را تا چندین برابر بالا می‌ برد.

اسکلت فلزی پیچ و مهره‌ای نیز برای ساختمان‌ هایی که نقشه پیچیده‌ تری دارند بیشتر استفاده می‌ شود زیرا در این ساختمان‌ ها قطعات باید با دقت و به‌ اندازه برش بخورند و این امر در کارخانه میسرتر است.

مزایا و معایب اسکلت فلزی پیچ و مهره‌ ای

اسکلت فلزی پیچ و مهره‌ ای مزایا و معایبی هم دارد. البته بهترین اسکلت فلزی همان است که مزایای آن بیشتر از معایب آن باشند. قطعات این اسکلت در کارخانه تهیه می‌ شود و بنابراین در محل ساخت‌ و ساز ازدحام صورت نمی‌ گیرد، و یا حتی اگر ازدحام و سد معبری صورت بگیرد خیلی سریع جمع می‌ شود. از دیگر مزایای انواع اسکلت فلزی پیچ و مهره‌ ای این است که چون قطعات در محل صحیح تهیه می‌ شوند، بنابراین متغیرهای مختلف مثل آب‌ و هوا تأثیری روی روند کار نمی‌ گذارند.

یکی از مهم‌ ترین معایب انواع اسکلت فلزی پیچ و مهره‌ ای این است که اگر قطعات به‌ درستی تهیه نشده باشند، در محل اجرا و ساخت‌ و ساز اتصال آن‌ها با مشکل مواجه می‌ شود و از این‌ رو مرجوع کردن و از نو ساختن قطعات زمان زیادی را تلف خواهد کرد.

اسکلت فلزی جوشی

در انواع اسکلت فلزی جوشی همه مراحل کار در محل ساخت‌ و ساز انجام می‌ پذیرد. قطعات تیر و ستون‌ ها در محل ساخت‌ و ساز برش خورده و برای ایجاد شکل نهایی اسکلت فلزی این تیر و ستون‌ ها بهم جوش زده می‌ شوند.

برای ایجاد انواع اسکلت فلزی جوشی بهتر است جوشکارهای متخصص و کار آزموده استخدام شوند. زیرا اگر تیر و ستون‌ ها به‌ درستی جوش نخورند، تحت تأثیر شرایط آب‌ و هوا مثل رطوبت زیاد و یا حرارت بالا از هم باز شده و حتی ممکن است باعث ریزش کل ساختمان هم بشوند.

 

کاربردهای اسکلت فلزی جوشی

انواع اسکلت فلزی جوشی برای ساختمان‌ های کوچک‌ تر که متراژ کمتری هم دارند استفاده می‌ شوند. برای ساختمان‌ هایی که نقشه ساده‌ تری دارند تهیه اسکلت جوشی سریع‌ تر و مقرون به‌ صرفه‌ تر خواهد بود.

مزایای ساختمان اسکلت فلزی

به‌ طور کل ساختمان اسکلت فلزی دارای مزایای متعددی است که مهندسین را وا می‌دارد برای انواع ساختمان‌ ها به‌ جای اسکلت بتنی و چوبی از انواع اسکلت فلزی استفاده کنند.

تعدادی از مزایای ساختمان اسکلت فلزی را در اینجا با هم مرور می‌ کنیم.

  • ساختمان اسکلت فلزی به نسبت اسکلت بتنی سبک‌ تر است

ممکن است عجیب به نظر برسد ولی چگالی اسکلت فلزی کمتر از انواع دیگر اسکلت است و این امر حمل‌ و نقل را آسان‌ تر و هزینه حمل‌ و نقل را نیز کاهش می‌ دهد.

  • انواع اسکلت فلزی عملیات ساخت‌ و ساز را سرعت می‌ بخشند

 سرعت عمل در انجام هر پروژه‌ ای برابر است با بهره‌ وری بالاتر از همان پروژه. انواع اسکلت فلزی به دلیل استحکام بالا و نیاز به زمان کم برای تهیه، بیشتر مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

  • ساختمان اسکلت فلزی مقرون‌ به‌ صرفه است

اسکلت فلزی باعث کاهش هزینه‌ ها می‌ شود زیرا از نوع مواد بازیافتی است. این اسکلت به دلیل پایداری و نیاز به نگهداری کمتر، عمر بالاتری داشته و همچنین نیاز به تعمیر و جایگزینی کمتری نسبت به بقیه انواع اسکلت دارد.

  • قطعات انواع اسکلت فلزی در سایزهای مختلف به‌ راحتی قابل تهیه است

قطعات فولادی انواع اسکلت فلزی در هر سایزی و برای تحمل هر نوع فشاری به‌ صورت سفارشی قابل تهیه و اجرا هستند.

  • انواع اسکلت فلزی مقاوم به آتش هستند.

تحمل حرارت بالا توسط اسکلت فلزی استفاده از آن را در میان بقیه انواع اسکلت گسترده‌ تر کرده است زیرا خطر آتش‌ سوزی به‌ مراتب در این نوع اسکلت پایین‌ تر است.

اسکلت فلزی، ساختمان را از شر انواع حشرات و حیوانات موذی در امان نگاه می‌ دارد.

  • انواع اسکلت فلزی بسیار تطبیق‌ پذیر و چند کاربردی هستند

تطبیق‌ پذیری فولاد غیر قابل‌ انکار است زیرا این فلز محکم به هر شکلی قالب می‌ گیرد. معماران انواع اسکلت فلزی را به بقیه اسکلت‌ ها ترجیح می‌ دهند زیرا می‌ توانند انواع طراحی‌ های خلاقانه را به‌ واسطه آن اجرا کنند.

  • استفاده از انواع اسکلت فلزی به طبیعت کمک می‌ کند

از آنجا که اسکلت فلزی از مواد قابل بازیافت تهیه می‌ شود، بعد از اتمام عمر مفید به‌ راحتی قابل بازیافت بوده و مجدداً به چرخه ساخت‌ و ساز باز می‌ گردد. استفاده از انواع اسکلت فلزی همچنین باعث کاهش استفاده از اسکلت چوبی و قطع بی‌ رویه درختان می‌ شود.

 

معایب ساختمان اسکلت فلزی

ساختمان اسکلت فلزی قطعاً معایبی هم دارد ولی از آنجا که مزایای آن خیلی بیشتر است، دانستن این معایب به پیشبرد بهتر کار با این سازه کمک شایانی می‌ کند.

  • رسانای حرارت

می‌ دانیم که فلزات رسانای خوبی برای حرارت هستند. بنابراین استفاده از اسکلت فلزی در ساختمان‌ سازی باید به همراه تدابیر مختلفی باشد تا جلوی مشکلات احتمالی گرفته شود.

  • کاهش انعطاف‌ پذیری در محل ساخت‌ و ساز

از آنجا که قطعات اسکلت فلزی در بیرون از محل اجرا و در کارخانه تولید می‌ شوند، امکان ایجاد تغییر در ساخت‌ و ساز در محل اجرا وجود ندارد و برای ایجاد هرگونه تغییر باید قطعات اسکلت فلزی مرجوع و جایگزین شوند. این امر هم از لحاظ زمان و هم از حاظ هزینه مقرون‌ به‌ صرفه نیست.

پایان کلام

این روزها استفاده از ساختمان اسکلت فلزی بسیار وسیع شده است. استفاده از اسکلت فلزی برای خلق شاهکارهای معماری و ساختمان‌ های خلاقانه برای استفاده هرچه بیشتر از انرژی به یک رقابت تنگاتنگ تبدیل‌ شده است. اسکلت فلزی باید به‌ گونه‌ای طراحی شود که جلوی هدر رفتن انرژی داخل ساختمان را بگیرد و همچنین از انرژی خارج از ساختمان مثل نور آفتاب نهایت بهره را بگیرد. معماران و مهندسان با استفاده از خاصیت فرم‌ دهی فلزات می‌توانند این ویژگی‌ ها را روی انواع اسکلت فلزی و در نهایت ساختمان اسکلت فلزی اعمال کنند.





:: برچسب‌ها: تپکو , اسکلت , فلزی , ساخت ,
:: بازدید از این مطلب : 272
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: